Monday, January 14, 2013

MURTAD?APA TU MURTAD?

         Ramai diantara kita yang tak tahu atau tak faham ape maksud murtad,macam mana boleh murtad,apa yang bahayanya dengan perkara murtad ni?banyak soalan-soalan yang sentiasa  berlegar-legar di ruang fikiran ana...mase kat sek dulu,ade je adik2 yang dalam group usrah yang tanya kat ana ape sebenarnya yang bley wat org murtad?walaupn ana bukanlah salah seorang naqib/naqibah yang bertanggungjwb dalam usrah tu,tapi ana rase bertanggungjwb sbgai seorg muslim untuk berkgsi ape itu murtad....

PENGERTIAN MURTAD,

     Murtad,adalah org Islam yang keluar dari agama-Nya yakni mengingkari sesama ajaran Islam,baik dalam keyakinan,perbuatan mahupun ucapan. Perbuatan tersebut dinamakan riddah. Orang yang melakukan perkara tersebut dilaknat Allah dan akan mendapat siksaan yang amat pedih sebagaimana firman Allah S.W.T yang bermaksud:

       "barang sesiapa yang murtad dia antara kamu dari agamanya lalu dia mati daam kekufuran,maka mereka itulah yang sia-sia amalnya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka,mereka itulah yang akan kekal didalmnya"


    Oleh sbb itula kita xsepatutnya wat perkara2 yg bley memurtadkan diri.Ape yg ana nampak skrang ni budak zaman sekarang da xpandai nk jge pergaulan,perbuatan dan yang paling pnting,percakapan. Mcm2 yg da jd skrg ni..nk jdkn crite,ad skali tu ana terdgr dlm bas mse ana otw blek umah ana kat negeri sembilan,sorg budak tu dgn selambe badak je die ckp,'eleh,kalau aq wat dose,sape nk marah?mak aq?haha...silap besar la kann'. Bile ana dgr je ana mnggigil kowt...xsgke bdk2 skrg da sgt2 brani ckp cmtu..

    Knape ana menggigil?sbb mse tu klu nk ikotkn hukum,budak tu da murtad/keluar dari agamanya(Islam)..kenape?meh ana tunjukkan sbbnya kat bwh nie:

JENIS2 MURTAD

   Murtad terbahagi kepada 3 bahagian iaitu:
1. Murtad dalam i'tikad
2. Murtad dalam perbuatan
3. Murtad dalam ucapan

    Murtad dalam i'tikad termasuklah meragukan kekuasaan Allah,meragukan isi kandungan Al-Quran,meragukan kewujudan hari kiamat,mempercayai adanya nabi selepas Rasulullah SAW,mendustakan Rasulullah,manghalalkan barang yang haram berdasarkan jimak dan ajaran Islam. Misalnya menghalalkan zina dan sebagainya...selain tu,berniat untuk melakukan kekufuran pada masa akan datang jgk termasuk dalam kategori ni selain mewajibkan perkara yang tak wajib...


    Murtad dalam perbuatan plak termasuklah bersujud selain kepada Allah,yakni kpd matahari,bulan,pokok,batu,patung dan sewaktu dgnnya la...ad jgk yang bersujud kepada manusia iaitu meminta-minta kepada makhluk Allah,memuja2,menganggapnya memiliki kekuatan(kekuasaan) selain kekuasan Allah SWT


    Murtad dalam ucapan seperti mengucapkan kata2 Nasrani, Yahudi kepada seorang muslim. Tapi,kata2 tersebut dibenarkan jika ditujukan kepada orang yang layak iaitu orag2 kafir dengan erti kata lain bahawa sesiapa yang mengkafirkan/menasranikan seorg muslim,maka dia adalah seorang yang telah murtad...selain tu,mengejek/meragukan salah satu nama Allah dalam Asmaul Husna juga termasuk dalam kategori ni..ada juga yang murtad cuma dengan berkata, "laknat Allah tu utk org2 alim,sambil bermaksud keseluruhannya,termasuklah para nabi"...aq pn tak pasti yang aq ni org mukmin atau bukan" dan yang paling teruk la bg ana bila ad org yang berkata,"kalau aq solat,ape yg aq akn dapat?"...

   
    Subahanallah...ape nk jd la dgn bdk2 skrang nie...tkot sgt2 ana tgk..ana xnk anak2 ana jd cmtu...nauzubillah...mohon dijauhkan la ye?...amin...haa,yg budk td tu termasuk dalam kategori murtad dalam ucapan...so,sebagai seorang mukmin,kita haruslah sedar apa yang kita niatkn,buat,lihat adalah dalam pengetahuan-Nya sbb Dia Maha Mengetahui,Maha Melihat dan Maha mendengar...sama2lah kita doakan agar umat Islam terselamat dari azab siksa Yang Maha Mencipta...insya-Allah...amin...
Segala yg buruk tu dtgnya dari khilaf dan kelemahan ana sendiri dan yang baik tu datangnya dari Allah..sesungguhnya baik dan buruk itu datangnya daripada Allah Yang Maha Berkuasa...^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...